Kunstschilder Fokko Rijkens verlaat Rowol

Afbeelding
Foto: ERIK VEENSTRA
Cultuur

RODERWOLDE – De bekende Roderwolder schilder gaat zijn dorp verlaten. Zijn juweeltje van een boerderij is verkocht en op 15 december staat de verhuiswagen voor de deur. Assen wordt de nieuwe thuishaven van Fokko Rijkens en zijn vrouw Heleen. Rijkens heeft veel betekend voor kunst en cultuur in Noordenveld. Zo heeft hij er met de oprichting van Wat ’N Kunst voor gezorgd dat amateurkunst een vast podium heeft gekregen en is Kunstencentrum K38 mede dankzij hem stevig verankerd in de gemeente.

Zeventien jaar geleden streek de kunstschilder neer in Rowol. Het stel woonde in hartje stad, waar Fokko zijn opleiding aan Minerva afrondde. Verhuizen naar een klein dorpje als ze later gepensioneerd waren, was de gezamenlijke droom. Maar toen. ‘In korte tijd verloren we een aantal vrienden. Toen kwam het besef: later is nu. Onafhankelijk van elkaar ontdekten we dit plekje. We hebben zelf fanatiek meegeholpen met de verbouwing, met hulp van Albert Postema, destijds ambtenaar bij de gemeente. Hij heeft ons goed geholpen. Er moest echt veel gebeuren, maar we hadden weinig geld. In samenwerking met bouwbedrijf Roos hebben we ons huis verbouwd tot wat het nu is.’ Aan de woonboerderij grenst Fokko’s atelier waar hij in de loop der jaren behoorlijk wat cursisten de fijne kneepjes van het schildersvak heeft bijgebracht. Hij organiseerde zelfs uitwisselingsexposities met Duitsland waar hij lesgaf op een kunstacademie nabij München. 

Als je het over kunst in Noordenveld hebt, heb je het over Fokko Rijkens. Zijn naam is verbonden aan vele kunstprojecten in de gemeente: leerlingen van verschillende scholen gingen onder zijn bezielende leiding aan de slag met zelfportretten, maakte hij van de grijze fietstunnel in de Onlanden samen met basisschoolleerlingen een levensgrote wandschildering van maar liefst 600 vierkante meter, zorgde hij voor een podium voor amateurkunstenaars met de oprichting van het Wat ’N Kunstfestival en hebben kunstenaars een eigen expositieruimte in K38. Vergeten we nog Kunstmomenten, de atelierroute die deelnemers langs verschillende ateliers van amateurkunstenaars voert. Het is altijd zijn ding geweest: professionele kunst en amateurkunstenaars hand in hand laten gaan. ‘Dat laatste is wat mij in de kern drijft. Liefde voor kunst. Zowel amateur en professioneel. Mensen die niet in het vak zitten hebben minder kokervisie. Je kunt elkaar versterken.’  Rijkens genoot ook heel erg van de verschillende scholenprojecten. ‘Ook Panorama Nienoord was daar onderdeel van. Samen met leerlingen van de Lindenborg hebben op het landgoed een panorama van Nienoord gemaakt. Dat trok veel bekijks van wandelaars en fietsers. Sommigen sprongen spontaan van de fiets af om naar het tafereel te kijken.’  Nog iets van Rijkens hand: Manifestatie Jong, daar mee gaf hij een podium aan net afgestudeerde kunstenaars van Minerva en de Klassieke Academie. ‘ Het is heel lastig, zeker als beginnende kunstenaar, om zichtbaar te zijn. Manifestatie De zichtbaarheid onder jonge kunstenaars vergroten, dat was het doel van de manifestatie.’ Rijkens heeft een mooie tijd gehad in Roderwolde, zegt hij. ‘Er is altijd veel ruimte voor kunstinitiatieven in de gemeente Noordenveld geweest. Daardoor zijn er mooie samenwerkingen ontstaan.’  Ook kijkt de schilder met veel plezier terug op de workshops door onder andere Sam Drukker, Jan van Loon, Matthijs Röling en de Duitse kunstenaar Aris Kalaizis (Leipziger Schule), allemaal professionele kunstenaars die Rijkens naar Roden wist te halen. 

‘We gaan met gemengde gevoelens weg. Maar het is hier ook te groot geworden voor ons tweeën. Daarbij heeft Heleen door corona weinig energie. Het tuinieren, waar ze zo dol op was, is haar nu teveel. Dan moet je keuzes maken. Onze kinderen wonen alle drie in binnensteden. We zeiden tegen elkaar: ook best weer leuk, een beetje reuring van het stadsleven. Het is eigenlijk heel snel gegaan. Binnen mum van tijd was ons huis verkocht. We hebben zelf een jarendertigwoning aan de Alteveerstraat gekocht, één van de oudste straatjes van Assen, paralel aan De Vaart. Sinds ik voorzitter ben van het Drents Schilder Genootschap, (DSG) kom ik veel in Assen. Dus dat was voor ons een logische keuze. Het huis is een stuk kleiner, maar heeft wel een aardige schuur. Het is de bedoeling dat we die op gaan knappen en er een atelier van maken.’  Ook in Assen gaat Rijkens door in de schilderkunst. ‘Al kom ik natuurlijk wel als een soort vreemde eend in de bijt. Je komt in een systeem dat al bestaat. Maar we gaan het zien wat het me brengt. In ieder geval zijn we met leuke dingen bezig. Op dit moment werken we met verschillende kunstenaars aan een heel mooi project. ‘Beek in Beeld’ heet het, een initiatief van DSG. Met heel veel kunstenaars volgen we de Drentsch Aa. De groep is heel divers: van heel abstract tot figuratief. Dat maakt het interessant. We hebben er zin in, maar zullen Roderwolde ook zeker missen. Het is een heel actief en betrokken dorp. Iedereen zit wel in een of ander bestuur.’ 

UIT DE KRANT