Steeds meer bedrijven stappen over op online verkoop

Afbeelding
Extra Nieuws

De omzet via online verkoop neemt nog altijd toe. Steeds meer mensen ontdekken het gemak van online shoppen en de bestelde spullen thuis laten bezorgen. Bedrijven overwegen daarom steeds vaker om een webwinkel te openen, soms naast een fysieke winkel of een showroom. Zowel particuliere als zakelijke klanten vinden het prettig om online hun bestelling te plaatsen en deze op een vooraf bekend moment te laten bezorgen. Wil je een succes van je webshop maken dan is het belangrijk dat deze veilig is en dat de informatie op de website up to date is.

Zaken doen met ondernemers of particulieren?

Er zijn webshops die alleen zaken doen met andere bedrijven. Hiervoor wordt e-commerce b2b ingezet. Het is op zo’n website gebruikelijk dat de prijzen exclusief BTW worden vermeld. De BTW wordt pas berekend als de factuur wordt opgemaakt. Een ondernemer kan de omzetbelasting immers terugvragen en is daarom alleen geïnteresseerd in de netto prijs. Daarnaast is het bij b2b verkoop gebruikelijk om een offerte aan te vragen, bijvoorbeeld bij het afnemen van een grote partij of voor een afspraak voor periodieke levering. Het is zaak om binnen een redelijke termijn op een offerte aanvraag te reageren, want ook een zakelijke klant kan heel gemakkelijk naar de concurrent stappen als het hem te lang duurt.

Zorg voor veilig betalingsverkeer

Wanneer je een webshop inricht is het gebruikelijk om meerdere opties te bieden om te betalen. iDeal is in Nederland erg populair, maar ook betalen met een creditcard is een aan te raden optie. Veel mensen vinden het gebruik van een creditcard prettig omdat aankopen zijn verzekerd. De betaalgegevens moeten altijd via een beveiligde verbinding om diefstal en vervolgens misbruik te voorkomen. Uiteraard zorg je er ook voor dat persoonlijke gegevens van klanten zoals hun namen en adressen niet ‘op straat’ komen te liggen. Een deskundige kan je hierover adviseren en eventueel een test uitvoeren om te controleren of je netwerk goed is beveiligd.

Zorg voor een actuele website

Zeker bij een webwinkel is het belangrijk om een goed contentmanagement beleid te voeren. De informatie op de website moet juist, volledig en actueel zijn. Een specialist zoals Solvisoft kan je daarmee helpen. Door regelmatig de content op je website te updaten laat je zien dat je betrokken bent bij je klanten. Als je halverwege februari nog steeds ‘Wij wensen u een gelukkig nieuwjaar’ op je website hebt staan dan getuigt dat niet bepaald van betrokkenheid. Dit is niet goed voor de beeldvorming door je website bezoekers. Speel in op de actualiteit indien mogelijk en bedenk regelmatig ludieke acties om klanten te verleiden een aankoop te doen of een offerte aan te vragen. Als je nieuwe producten introduceert, zorg er dan voor dat je hierover alle benodigde informatie beschikt om een klant die een vraag stelt goed te kunnen informeren en adviseren. Zorg er ook voor dat je snel kunt leveren. Een klant die online een bestelling doet verwacht die doorgaans binnen uiterlijk drie werkdagen in huis.

UIT DE KRANT

Lees ook