Vrolijke samenwerking basisscholen en De Vooruitgang

Afbeelding
kleintje cultuur

NORG - Op zaterdagavond 18 april gaat muziekvereniging De Vooruitgang uit Norg een concert geven in De Brinkhof. Dat doen ze niet alleen. Een projectkoor van basisschool De Hekakker is al enige weken druk aan het repeteren om gezamenlijk op te treden. Ook een leerling van De Elsakker uit Westervelde doet mee. Minka Zaal van het Stempalet uit Peize is erbij betrokken. Wim Maas is als voorzitter van de muziekvereniging enthousiast over de samenwerking.

Het concert vindt plaats in het kader van het culturele jaar 2026 van de gemeente Noordenveld, dat als titel heeft meegekregen ‘Voeten in ‘t veld’. ‘We willen kinderen en jongeren betrekken bij muziek. Muziek is voor mij cultuur,’ zegt Wim Maas. ‘We richten ons op kinderen van de basisscholen. 16 kinderen vanaf groep 5 doen mee en als je ze ziet en hoort repeteren, dan word je daar gewoonweg vrolijk van.’

De Krant is bij 1 van de repetities van het kinderkoor. Minka Zaal speelt piano en neemt het voortouw. ‘Oké kids, zijn jullie er klaar voor,’ klinkt het bevlogen. ‘Naast zingen doen we er een dansje bij. Kinderen nemen de teksten sneller op als je op muziek beweegt. Ik maak hiervan zelf de choreografie. Wanneer dansen en muziek samengaan is dat heerlijk. Op het podium is het met zo’n mooie groep als deze super dynamisch. Je zelf laten zien, optreden voor publiek en lekker meedoen maakt je blij.’

Beiden vinden dat het mooi is dat de scholen investeren in muziek. Schoolbreed geeft Minka Zaal 1 dag per week muzieklessen op de Hekakker. ‘Dan kun je ook dit soort projectjes in een betrekkelijke korte tijd de kans geven om te oefenen. Voor het concert hebben we 6 weken repeteren ingepland en staat er 1 oefening centraal met De Vooruitgang. Dat is prima voor dit concert.’

Wim Maas: ‘Naast onze eigen muziek, spelen we bij dit concert ook in op de kinderleeftijd. We zijn al flink aan het oefenen met liedjes van Kinderen voor Kinderen en K3. En wie weet worden zij in de toekomst ook lid van een koor of De Vooruitgang. Wij vinden het altijd mooi om op te treden. Dat doen we in oktober met een eigen concert en natuurlijk zijn we er met activiteiten als Palmpasen, Avond4daagse en Koningsdag. Ik ben zelf in 1992 begonnen. Bastuba speel ik. Bij het leren bespelen van een instrument leer je ook gelijk notenlezen. In het begin is dat soms een beetje lastig, maar nu hoef ik er niet meer over na te denken. Wat mijn ogen zien, spelen mijn vingers en blaas ik als vanzelf. Voor mij is het ook ontspanning. Muziek maakt mij rustig.’

Elk jaar treden kinderen van de basisschool De Hekakker al op in De Brinkhof rondom kerst. Een leuke avond en dat altijd voor een volle zaal. Er wordt dan ook samen gezongen met de Brinkzangers. ‘Ook altijd een superleuk optreden,’ laat Minka Zaal weten. Muziek maken is leuk en ook nog eens goed voor je cognitieve leervermogen. Je hebt er je hele leven wat aan.’

De voorverkoop is inmiddels gestart. Kaarten zijn bij drogisterij Ina aan het Oosteind te koop en dat graag met contante betaling van 8 euro per persoon. Het concert in De Brinkhof begint om 19.15 uur.

UIT DE KRANT