Offline marketing nog altijd populair onder ondernemers

Partner nieuws

Recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) laten zien dat circa 78,5% van de Nederlanders in de afgelopen drie maanden een online aankoop deed. Ter vergelijking: in 2020 lag dat percentage nog op 71,2% ten tijde van een vergelijkbaar onderzoek door het CBS. Het merendeel van deze aankopen (57%) betreft kleding, schoenen en accessoires. Ondanks de groei in het aantal consumenten wat regelmatig online producten bestelt, blijft offline marketing populair onder ondernemers. Flyers, brochures en bijvoorbeeld stickers laten drukken biedt hen de mogelijkheid om in korte tijd voor een groei in de naamsbekendheid van de organisatie te zorgen. Het laten drukken hiervan is steeds eenvoudiger geworden; er zijn verschillende online partijen die ondernemers een tool bieden waarin zij snel en gemakkelijk hun eigen drukwerk ontwerpen.

Adverteren in de lokale krant en spandoeken bij bouwprojecten 
Niet alleen het laten drukken van stickers en flyers is een geliefde vorm van offline marketing. Ook advertenties in het lokale sufferdje worden vaak gebruikt om aan de naamsbekendheid van een organisatie te werken. Specifiek voor bouwprojecten geldt dat spandoeken bestellen bij Drukzo of een vergelijkbare partij interessant kan zijn. Het spandoek biedt de uitvoerende partij de mogelijkheid om omwonenden op de hoogte te brengen van een globale planning, de betrokken partijen bij het bouwproject, enzovoorts. Door de buurt betrokken te houden bij bouwprojecten neemt het risico op klachten en irritaties in de wijk sterk af.

Een spandoek bestellen kan ook interessant zijn voor bedrijven die willen adverteren bij de lokale sportvereniging. Vaak wordt in dit geval echter gekozen voor het gebruik van een hard, kunststof reclamebord.

Vergroten aantal contactmomenten consument en bedrijf 
Het vergroten van de naamsbekendheid is niet de enige reden die offline marketing interessant maakt voor organisaties. Denk ook aan het feit, dat organisaties het aantal contactmomenten met de consument zo snel mogelijk naar zeven à acht moeten brengen. Onderzoeken uit het verleden tonen aan dat de consument gemiddeld zeven van deze momenten nodig heeft, alvorens deze een aankoop doet of product afneemt. Middels offline marketing is dit aantal vaak relatief snel te halen. Denk aan de combinatie van een advertentie in de krant, een reclamebord langs de kant van het sportveld en een flyer die huis-aan-huis verspreid wordt.

Marketingcampagnes gericht op een specifieke doelgroep van organisaties worden vaak online opgezet. Hier is targeting, bijvoorbeeld met advertenties in de zoekmachine, makkelijker dan bij de toepassing van offline marketing.

UIT DE KRANT