Jan Bruins

VOORZITTER REDERIJKERSKAMER HEIDEBLOEM - ‘Ik ben inmiddels ongeveer 22 jaar lid, maar daarmee niet het langstspelend lid hoor. Dat is namelijk Brugt Vorenholt.Een “toneelgoeroe” bij uitstek. We zijn op dit moment met 16 actieve spelers en vier personen die ons ondersteunen met hand- en spandiensten. Waarom ik toneelspeel? Tja waarom zit een voetballer op voetbal? We hebben het gewoon heel erg gezellig met elkaar en wat we ook heel belangrijk vinden, is dat we presteren tijdens het toneelspelen. We leven op dit moment vooral toe naar de viering van ons 150-jarig jubileum. Geen extra activiteiten rondom het jubileum, we blijven bij onszelf. Ja, 150 jaar alweer. In 1876 bedacht meester Reijntjes, onderwijzer te Zevenhuizen, dat hij iets moest gaan betekenen voor de ontwikkeling van de inwoners van Zevenhuizen. Hij vond dat de mensen armoedig leefden en veel te ruig waren in gedrag en in taal. De manier om hieraan iets te doen en te zorgen voor verdere ontwikkeling van de mensen vond hij in de oprichting van een rederijkerskamer die later overging in een toneelvereniging. We hebben het dan over de tijd dat Willem III hier koning was; de over-overgrootvader van onze huidige koning Willem Alexander. We doen dit op vier avonden en één middag. De avondvoorstellingen zijn op 30 en 31 januari en 6 en 7 februari 2026; aanvang 20.00 uur. De matineevoorstelling is op 31 januari 2026; aanvang 14.30 uur. Alle voorstellingen zijn in MFC de Molenstreek te Zevenhuizen. Kaarten kunnen gereserveerd worden via telefoonnummer 0594-631421 of e-mail: heidebloem7huizen@gmail.com. Ons publiek is van ons gewend dat we een blijspel of klucht spelen in drie bedrijven. We zullen deze jubileumavond echter iets anders inrichten. We spelen een kort blijspel van één bedrijf, een zogenaamde éénakter. Daarnaast spelen we een voorstelling die als titel heeft “Het Jubileum”. Deze voorstelling is speciaal voor ons geschreven door dhr. Okke C. Emmens, een professional en specialist in het schrijven van toneeluitvoeringen. Tussen deze beide opvoeringen zullen we een pauze houden met uiteraard de bekende verloting en na afloop van het toneelspel is er uitgebreid gelegenheid tot dansen op de muziek van DJ René Wassink (oud DJ van 538, the White Corner en Pruim). We hopen weer, net als alle andere jaren, veel publiek te mogen verwelkomen.’



