Meneer van Nijen Lid in de Orde van Oranje-Nassau

Afbeelding
Foto: ERIK VEENSTRA
actueel

TOLBERT - De, inmiddels, 91-jarige meneer van Nijen werd afgelopen vrijdag verrast door naasten en bekenden in een zaal in de Postwagen in Tolbert. Voor hem stond ook burgemeester Ard van der Tuuk en die had een wel heel bijzondere mededeling voor hem: hij zou een onderscheiding ontvangen als Lid in de Orde van Oranje-Nassau. 

Van Nijen was in de veronderstelling dat hij een fotoshoot zou krijgen met hun hele gezin, omdat zijn zoon over was vanuit Curaçao. ‘Ze wilden dat ik op de foto ging, nu dan doe ik dat,’ vertelt van Nijen. De burgemeester begint zijn toespraak met de vele stappen die gedaan moeten worden voor de aanvraag van een lintje en beschrijft waarom het lintje wordt toegekend aan Van Nijen. ‘U heeft een noemenswaardige opsomming van vrijwillige taken in uw leven op u genomen en bent al van jongs af aan actief en betrokken bij diverse ondernemingen en verenigingen. Ik heb mij zelfs laten vertellen dat u op één moment actief was binnen twaalf besturen tegelijk.’ Van Nijen zette zich langere tijd in voor de Vereniging Openbaar Onderwijs en hij had verschillende bestuursfuncties bij de vereniging van Vrijzinnige Protestanten in de provincie Groningen. Daarnaast was hij bestuurslid van de Vrijzinnige Geloofsgemeenschap Westerkwartier en tot op heden nog actief als vrijwilliger bij de voetbalvereniging TLC en de politieke partij VZ Westerkwartier. Na het opspelden van het lintje en het overhandigen van een bos bloemen aan mevrouw van Nijen, die haar man altijd heeft bijgestaan, neemt dochter Sandra nog even het woord en wordt er geproost op deze bijzondere middag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

UIT DE KRANT