Roden Centraal ontmoetingsplek, bibliotheek én infopunt voor allerhande vragen

Afbeelding
Foto: ERIK VEENSTRA
Cultuur

RODEN – Op een prachtige plek aan de rand van het winkelcentrum opende in september vorig jaar Roden Centraal. De plek waar je vroeger boeken kon lenen in de bibliotheek is zoveel meer geworden. Met de bieb als centraal middelpunt kunnen mensen elkaar ontmoeten, een krantje lezen en een bak koffie drinken. En ook dat is nog niet alles. Hulp bij het invullen van je digitale formulieren? Vragen rondom je huurwoning? Een gesprekje met de wijkagent? Kan gewoon. Roden Centraal is er om inwoners van Noordenveld kosteloos te helpen met allerhande zaken. Elf partners hebben zich inmiddels verbonden aan het ontmoetingspunt bij het Roder busstation.

Lang niet iedereen weet het: in Roden Centraal kun je terecht voor al je vragen of zaken waar je tegenaan loopt. Dat kan van zeer uiteenlopende aard zijn, vertelt Henriëtte Pluim, projectleider van Biblionet Drenthe, waar ook Roden Centraal onder valt. Zichtbaar en bereikbaar voor iedereen, dat is zo’n beetje de slogan van Roden Centraal. Mensen kunnen tijdens verschillende spreekuren in gesprek met organisaties als Welzijn in Noordenveld, de politie, Woonborg, het Energie Neutraal Wonen Loket, Humanitas, het Taalhuis, de Gebiedsverbinders van Noordenveld, de Rabobank en het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO).

‘De maatschappij wordt steeds digitaler en dat is soms best ingewikkeld’, begint Pluim. ‘Je merkt dat veel ouderen en mensen met een andere migratie-achtergrond moeite hebben met het invullen van online formulieren of het begrijpen van overheidswebsites. Het IDO kan helpen met praktische zaken. Het prettige is dat mensen zo binnen kunnen stappen. Het IDO is iedere dinsdag van 15:30 tot 17:00 uur aanwezig.’ Onderdeel van die elf partners is ook de politie. Wekelijks kunnen inwoners terecht voor een gesprek met de wijkagent voor ondersteuning bij problemen in de wijk of in de naaste omgeving. ‘De politie is lastig te bereiken voor burgers. Daarom organiseert de politie Noordenveld inloopspreekuren in Roden Centraal. Mocht de situatie er om vragen, is het ook mogelijk om in een aparte spreekkamer kwesties te bespreken.’ De wijkagent is er iedere donderdag tussen 13:00 en 15:30 uur.

Op elke vraag een antwoord

Ook het Taalhuis is gevestigd in de fonkelnieuwe ontmoetingsplek van Roden. Vele inwoners weten het Taalhuis inmiddels te vinden. ‘Vrijwilligers zitten klaar om mensen informeel de Nederlandse taal te leren. Ook rekenen en schrijven komen aan bod. Veel mensen denken dat vooral immigranten moeite hebben met taal. Dat is niet zo. Ook onder de autochtone bevolking zien we mensen die het lastig vinden om Nederlands te lezen en te schrijven. De vrijwilligers van het Taalhuis helpen daar graag bij. En de cursus ‘Klik en Tik’ wordt hier gegeven. Dat gaat veel verder dan alleen de basisvaardigheden op de computer. Ook zaken als ‘hoe maak je veilig gebruik van internet’ of het aanmaken van een DigiD worden behandeld. Op elke vraag een antwoord, dát is waar Roden Centraal naar streeft.

Goed om te weten: mensen die zich graag willen ontwikkelen of een fijne plek zoeken om rustig te kunnen werken, kunnen gebruikmaken van de leer- en werkplekken in de bieb. Kosteloos hebben ze alle faciliteiten tot hun beschikking. Mensen moeten alleen nog even de weg zien te vinden, lacht Pluim die nog veel meer plannen heeft met het multifunctionele centrum. ‘Ik zou graag nog een juridisch loket toevoegen en iets met opvoeden. We hebben hier legio mogelijkheden. Het is belangrijk om steeds te blijven kijken naar wat er speelt in de maatschappij. Waar komen mensen niet uit en hoe kunnen we daarin faciliteren? Roden Centraal heeft ook een signalerende functie en kan doorverwijzen naar de juiste instanties. Mijn wens is dat er een mooie programmering ontstaat met mooie initiatieven.’ Pluim ziet dat het samenwerkingsverband tussen de verschillende organisaties nu al haar vruchten afwerpt. ‘Doordat de organisaties elkaar hier leren kennen, weten ze elkaar te vinden. Dat resulteert erin dat mensen veel minder van het kastje naar de muur gestuurd worden.’ 

Roden Centraal is vijf dagen per week open van 9:00 tot 17:00 uur en donderdag tot 20:00 uur. Pluim is nog op zoek naar vrijwilligers die de rol van gastheer of -dame op zich willen nemen voor de maatschappelijke spreekuren. ‘Niet iedereen is hier iedere dag. We zoeken mensen die inwoners opvangen en informeren over verschillende spreekuren en de tijden. Nu doen bibliotheekmedewerkers dat. Het leuke is dat we het allemaal samen doen. We zijn hét voorbeeld van een co-creatie. Niemand hoeft hier buiten de boot te vallen.’

Het volledige aanbod van Roden Centraal is te vinden op www.rodencentraal.nl.

UIT DE KRANT