Wat je in de toekomst kan verwachten van streamingdiensten

Extra Nieuws

Streamingsdiensten, we kunnen ons inmiddels geen leven zonder meer voorstellen. De toenemende populariteit van dit soort diensten heeft ervoor gezorgd dat mensen de laatste jaren alsmaar meer zijn gaan streamen. De verwachting is dat deze trend zich ook de komende jaren doorzet. Toch zal er wel het nodige veranderen met betrekking tot streamen. In deze tekst kijken we vooruit en vertellen we je wat je in de toekomst kan verwachten van streamingdiensten.

Zorgen over de betaalbaarheid van streamen
Wie gebruik wil maken van streamingdiensten, betaalt hier vaak een bedrag per maand voor. De meeste mensen kunnen het zich nu nog veroorloven om een abonnement op zo’n dienst te nemen, maar ExpressVPN onderzocht dat er bezorgdheid bestaat over betaalbaar streamen in de toekomst. Reden hiervoor is de prijsverhogingen die vrijwel iedere streamingdienst in 2023 heeft doorgevoerd. Nog niet al te lang geleden kondigden ook Netflix en Apple TV+ een aanzienlijke prijsverhoging aan. Dit komt niet uit de lucht vallen, want de meeste andere streamingdiensten gingen ze al voor.

Gratis streamen door advertenties
Omdat veel mensen verwachten dat de prijzen van streamingdiensten de komende jaren blijven stijgen, gaan zij op zoek naar alternatieven. Dit zorgt ervoor dat free ad-supported streaming television (FAST) aan populariteit wint. Pluto TV is een voorbeeld van zo’n dienst. Mensen betalen niet voor zo’n streamingsdienst, maar kijken eerst een paar advertenties voordat ze daadwerkelijk aan het programma kunnen beginnen. De toenemende populariteit van dit soort streamingdiensten kan in de toekomst een verschuiving in het streamingslandschap veroorzaken. Al is het wel de vraag in hoeverre mensen bereid zijn om eerst advertenties te kijken.

Introductie van (meer) reclames
Heb je een abonnement op Amazon Prime Video? Dan kan het zijn dat je in 2024 te maken krijgt met reclames. Deze streamingsdienst heeft namelijk aangekondigd dat ze aankomend jaar reclames gaan introduceren tijdens programma’s. Een gewaagde stap, want veel mensen betalen nu juist voor streamingdiensten zodat ze zonder reclame kunnen kijken. Een risico, want dit kan Amazon Prime Video klanten kosten. Gaan er weinig abonnees lopen? Dan is de kans aanwezig dat andere streamingdiensten ook (meer) reclames gaan introduceren.

Meer streams van live-evenementen
Netflix was de eerste streamingsdienst die begon met het uitzenden van live-evenementen. Dit bleek een schot in de roos, want er werd massaal naar gekeken door abonnees. Andere diensten zagen dat dit aansloeg, waardoor ze er ook mee begonnen. Zo konden gebruikers van Paramount+ bijvoorbeeld live kijken naar de MTV Video Music Awards 2023. Omdat live-evenementen aanslaan, ligt het in de lijn der verwachtingen dat streamingdiensten er de komende jaren alleen nog maar meer van uit gaan zenden.

Innovatieve manieren om series uit te brengen
Tot slot verwachten we dat streamingdiensten de komende jaren meer en meer op zoek gaan naar innovatieve manieren om films en series uit te brengen. Netflix is hier de afgelopen jaren al mee begonnen. Zo bracht deze streamingsdienst series als You, The Witcher en Stranger Things in delen uit. Deze aanpak zorgt ervoor dat de verwachtingen van fans toenemen, want zij kijken reikhalzend uit naar nieuwe afleveringen. Voor de komende jaren mogen we een soortgelijke aanpak van Netflix verwachten. Wij kijken er bovendien niet raar van op als andere streamingdiensten het voorbeeld van Netflix volgen.

UIT DE KRANT