More Dilemma’s Bij Online Casino Sportsponsoring in Nederland

Extra Nieuws

De legalisering van online gokken in Nederland in oktober 2021 is ook bij online casino’s en bookmakers niet onopgemerkt gebleven. In een periode die hierop volgde, kwamen er veel nieuwe spelaanbieders naar Nederland die een groeikans zagen in de markt. En daarin kregen ze gelijk, want tussen 2021 en 2023 is de markt met ruim 30% gestegen.

Introductie

Een ingewikkeld onderdeel in toetreding tot de Nederlandse markt, was het feit dat spelaanbieders eerst een legale licentie moesten bemachtigen. Inmiddels zitten er steeds strengere eisen aan deze licentie. Er zijn bijvoorbeeld regels opgesteld die paal en perk stellen aan casino reclames en sportsponsoring. Hoe dat precies zit, lees je verderop. 

Volgens CasinoRIX-auteur Filip Kaminski, ‘’holenderski rynek gier hazardowych przeksztalcil sie w ugruntowany rynek kasyn, zdominowany przez okolo 20 bezpiecznych witryn hazardowych. Dzieki nowym narzedziom ulatwiajacym odpowiedzialne praktyki hazardowe nowym i doswiadczonym graczom. Kasyno online Holandia bada nowe kanaly marketingowe, które zastapia sponsoring sportowy.‘’

Opkomst Van Online Casino Sportsponsoring in Nederland

Na de legalisering van online gokken kwamen meer online casino’s en bookmakers naar ons land. Het aantal reclame-uitingen steeg enorm. Je kon bijvoorbeeld de krant openslaan of een praatprogramma bekijken en de casino reclames waren direct dominant aanwezig. De liberalisering van de markt leidde ook tot lucratieve sponsordeals tussen clubs en casino’s. 

Door sponsorcontracten aan te gaan kon immers lucratief geld worden verdiend. Aan de andere kant zagen bookmakers en online casino’s hun kans schoon om de naamsbekendheid te vergroten. De totale markt voor sportsponsoring groeide tot wel 5% van het totale commerciële budget van de Nederlandse Eredivisie bijvoorbeeld.

Verantwoord Gokken en Spelers Welzijn

Parallel aan het grotere aantal online casino’s, bookmakers en commerciële uitingen hieromtrent, gingen steeds meer spelers online gokken. Dit had tot gevolg dat er ook in toenemende mate probleemspelers en excessieve gokkers bij kwamen. Er ontstond een maatschappelijke discussie over in hoeverre de legalisering haar doel voorbij schoot.

Op een zeker moment hadden zelfs alle voetbalclubs in de Nederlandse Eredivisie een casino als hoofdsponsor. Deze merken waren goed te zien op alle voetbalshirts van spelers in de Nederlandse voetbalcompetities. Doordat commercie en maatschappelijke opinie met elkaar in conflict kwamen, ontstond de roep om nieuwe maatregelen vanuit de overheid. 

Per 1 juli 2025 is sportsponsoring niet meer toegestaan. De lobby vanuit sportverenigingen loopt inmiddels op volle toeren, in een poging om het verbod op sportsponsoring uit te stellen of te stoppen. Echter, vanuit het Nederlandse Parlement is de opvatting dat de jeugd moet worden beschermd en er gemakkelijk nieuwe sponsors voor in de plaats komen.

Kwetsbaarheid en Beïnvloeding Van de Jeugd

Het doel van het verbod op ongerichte reclame, waaronder ook het verbod op sportsponsoring valt, is om vooral kwetsbare personen niet in contact te brengen met gokreclame. Eerdere beperkingen waren een hoog leeftijdsvereiste voor gebruik van casino bonussen (minimaal 24 jaar) en het maximale speellimieten voor spelers.

Deze maatregelen hadden te weinig effect om jongeren buiten de casino’s te houden. Onlangs werd bekend dat er recentelijk zelfs een recordaantal excessieve gokkers zijn bijgeschreven in het Centraal Register Uitsluiting van Kansspelen (CRUKS). Het merendeel van deze spelers valt in de leeftijdsgroep jongvolwassenen tussen de 25 en 35 jaar oud.

Integriteit Van Sport en Eerlijk Spelen 

Vooral christelijke en socialistische politieke partijen zijn van mening dat gokken legaal moet zijn in Nederland, maar dat er grenzen zijn aan deze legalisering. Volgens Mirjam Bikker van de ChristenUnie wordt sportsponsoring verboden omdat sport een integer doel moet hebben. Dat sportsponsoring dominant werd zou perverse prikkels geven aan jongeren.

Ander probleem van sportsponsoring is de lastige handhaving van matchfixing en andere onethische praktijken. Niet zelden komt het voor dat spelers en zelfs hele voetbalclubs worden afgeperst door illegale gokbedrijven waardoor sportuitslagen worden gemanipuleerd. Dergelijke casino’s zijn lastig op te sporen omdat ze zich in het buitenland schuilhouden.

Het verbod op sportsponsoring krijgt nu dus uitvoering per 1 juli 2025. Doordat sportsponsoring zelfs 5% uitmaakt van de totale omzet van voetbalclubs, komt dit hard aan. Er is daarom een overgangsregeling ingesteld waarin contracten mogen doorlopen, maar dat er geen nieuwe contracten meer na de ingangsdatum mogen worden afgesloten.

Conclusie

Sportsponsoring kwam sterk in opkomst na de legalisering van online gokken in oktober 2021. Sindsdien is sportmarketing gemeengoed. Enerzijds was het een interessante bijverdienste voor voetbalclubs en competities. Anderzijds konden gokbedrijven na hun toetreding tot de Nederland markt in korte tijd naamsbekendheid genereren.

Het grote probleem van sportsponsoring en marketing zat hem echter in de positieve associatie die gokkers kregen met gokbedrijven. Hierdoor nam kansspelverslaving exponentieel toe. Langzaamaan kwamen er nieuwe restricties bij waarbij gokreclames van radio en tv verdwenen. Per 1 juli 2025 is sportsponsoring door casino’s officieel verleden tijd. 

UIT DE KRANT

Lees ook